1st. Hodonín F3M & RCAS OPEN

Po vcelku úspěšném zvládnutí organizace Halové soutěže v Hodoníně v říjnu 2014 (RCR 12/2014) jsme s bratrem zvažovali možnost uspořádání soutěže Obřích akrobatických modelů, kterým se také věnujeme. Důvodů bylo hned několik: Závodů těchto velkých akrobatů není v ČR až tak mnoho, Halová soutěž prověřila ,že námi sestavený tým organizátorů je schopen pořádat sportovní klání na potřebné úrovni a také rozloha a dispozice našeho domovského letiště Aeroklubu Holíč dávali naději ,že bychom mohli obstojně uspořádat tento závod. Koncem roku 2014 tedy započali první jednání s Aeroklubem a na podzimní schůzce pilotů F3M v Czech Heavnu, kde jsme prověřovali zájem pilotů cestovat na jih Moravy, padlo rozhodnutí že se závod bude konat 30.5.2015 Na letišti AK Holíč.

Každému kdo někdy pořádal jakékoli setkání či soutěž, není třeba vysvětlovat, že veškeré přípravy začali probíhat několik měsíců předem. Nakonec musím konstatovat, že po ukončení jednání se sponzory jsem mohl být spokojen, protože se podařilo zajistit dostatek sponzorských firem, které se rozhodli naši soutěž podpořit, a tím byla také dána šance, že celý závod bude pro piloty zajímavým.

Měsíc před termínem soutěže byly zveřejněny propozice a otevřeno přihlašování pro závodníky. Co následovalo poté,  mne příjemně překvapilo. Týden před ukončením uzávěrky přihlášek byla kapacita 26 závodníků naplněna a 7 náhradníků čekalo, zda někdo z přihlášených svoji účast odřekne, aby mohli být připuštěni do závodu. Takový zájem pilotů nečekal nikdo z nás. Nyní již ale k vlastnímu závodu.

Soutěž byla vypsána pro kategorii F3M, která se letos rozděluje do dvou kategorií International a National, stejně jako je tomu v Evropském poháru obřích akrobatů EAC. Létají se také stejné povinné sestavy pro tento rok převzaté z Amerického systému IMAC (sestavy Unlimited a Intermediate).  Dále byla vypsána vložená soutěž náborové kategorie RCAS – jejímž záměrem je vtáhnout nové tváře do kategorií F3M. Záměr trenéra Zdenka Šteigla a lidí kolem obřích akrobatů, přitáhnout nové tváře do obřího akrobatického létání se evidentně vydařil, protože v kategorii RCAS bylo přihlášeno 11 pilotů v Kategoriích F3M po sedmi pilotech v každé kategorii.

Organizátory připravený kemp se začal plnit již ve čtvrtek večer a tak velká část pilotů využila pátek pro trénink a navyknutí si na prostory a podmínky Holíčského letiště.

V sobotu ráno všechny piloty přivítalo slunečné téměř bezvětrné počasí a tak mohla být od 7:00 otevřena registrace závodníků. Až na jednoho, který se v noci před závodem pro technické potíže omluvil, se dostavili všichni přihlášení a tak startovní pole čítalo 25 pilotů (3 Slovensko, 1Rakousko, 21 Česká Republika). Vzhledem k tomuto počtu bylo již před soutěží organizátory oznámeno, že se poletí pouze zkrácený program, tedy po jednom kole povinné, tajné a volné sestavy v kategoriích F3M a dvě kola povinné sestavy v kategorii RCAS. Všem pilotům tedy bylo jasné, že se nebude žádné kolo škrtat a tak pochybení může stát každého cenné příčky v pořadí. Po krátkém úvodním brifinku se všemi piloty, mohl Michal Krůza jako startovní číslo 1 zahájit soutěž prvním soutěžním letem povinné sestavy F3M Unlimited před trojící Bodovačů – Petrem Bukovanským, Alešem Zapletalem a Vladimírem Ochotným.  Poté následovalo kolo povinné sestavy F3M Intermediate a následovalo první kolo povinné sestavy RCAS kde v bodovacích křeslech nahradili Aleše Zapletala a Vláďu Ochotného pánové Jakub Nečesánek a Zdeněk Šteigl. Vzhledem k tomu, že všichni piloti pečlivě dbali pokynů hlavního startéra Svatoslava Hnilici st.,  a včas se dostavovali do přípravných a startovacích boxů podařilo se dokonce po prvním kole předstihnout časový harmonogram.

Fotografie 1 - 6: Bratři Kukačkovi a jejich Extra 330; Dorty pro vítěze; Tomáš Kukačka; 2x Extra 330 SC; Rozprava pilotu před tajnými sestavami; Freestyle Filipa Byrtuse

V kategorii F3M Unlimited po prvním kole vedl Rakouský pilot Martin Brandmüller, kterého o pouhé 4 normalizované body těsně následoval Marek Plichta a na třetím místě, byl s menším odstupem  Tomáš Kukačka.

V kategorii F3M Intermediate po povinných sestavách vedl Martin Kukačka, na místě druhém jsem se byl po prvních kolech já, a na místě třetím byl Milan Břečka těsně za ním na místě čtvrtém byl David Vacek,c ož je vzhledem k tomu že kvůli školním povinnostem letěl povinnou sestavu poprvé  až na soutěži jistě výborný výsledek.

Kategorii RCAS kraloval od prvního kola Svaťa Hnilica ml. Který týden před akcí poškodil svůj model Sbach a tak letěl soutěž s vypůjčeným modelem. Následován byl Josefem Lukáčem st. a třetí místo po prvním kole obsadil Pavel Vít.

Následovala přestávka, ve které byla rozprava k tajným sestavám F3M Unlimited i Intermediate. Po této rozpravě a vysvětlení jednotlivých obratů tajných sestav mohla být zahájena druhá kola.

Fotografie 7 - 12: Josef Lukáč ml. -  Freestyle; Marek Plichta a jeho Extra 300 LX - novinka Krill models; S-bach Matěje Šteigla; Extra 330 Jana Hofmana; Extra 330 Michala Krůzy; Freestyle Michala Krůzy

Druhá kola se letěla v obráceném pořadí než kola první a tak druhá kola zahajoval poslední přihlášený v Kategorii F3M Unlimited Filip Byrtus. Tajné sestavy připravil trenér F3M Zdeněk Šteigl a pilotům byly rozdány ráno před soutěží. V průběhu prvních kol tak měli diváci možnost sledovat piloty pobíhající po letišti s malými tréninkovými letadélky trénující pořadí obratů a smysl otáčení výkrutů. Tajné sestavy dokonale prověřují kvality pilotů a jejich nápovědy protože stačí například změnit smysl otáčení výkrutů a pilot s modelem vyletí v obráceném směru, to se přihodilo například mladému pilotovi Josefu Lukáčovi ml. ze Slovenska, který tak za dva obraty obdržel nuly. Vzhledem k jeho nízkému věku se ale do budoucna máme na co těšit. Na druhou stranu se toto občas přihodí i zkušeným závodníkům v nejvyšší kategorii Unlimited.

V kategorii RCAS se létají pouze povinné sestavy a tak druhá kola RCAS probíhala ve stejném duchu jako kola první. Vzhledem k tomu, že se ale v této kategorii letěla pouze dvě kola, bylo toto kolo rozhodující pro určení konečného pořadí. Druhé kolo opět vyhrál Svaťa Hnilica ml. a se ziskem 2000 bodů se tak stal vítězem kategorie RCAS. Druhý v tomto kole byl opět Josef Lukáč st. a tak se s celkovým ziskem 1903 bodů umístil i na celkovém druhém místě.  Po prvním kole třetí Pavel Vít v druhém kole obdržel od bodovačů nuly za poslední obrat a tak se na celkové třetí místo před něj dostal Ondřej Šverma se ziskem 1757 bodů.

Fotografie 13 – 17: Martin Brandmüller - vítěz Unlimited; Martin Dvořáček a Extra 330, asistuje IVO KRYL; Michal Krůza – Freestyle; Otec a syn Lukáčovi se připravují na tajnou sestavu; Radim Hnilica – Freestyle;

V kategorii F3M Unlimited kolo tajných sestav vyhrál Rakouský pilot Martin Brandmüller a upevnil si tak své průběžné první místo. Marek Plichta i přesto že zapsal za poslední obrat tajné sestavy nuly udržel druhé místo, následován Tomášem Kukačkou na průběžném třetím místě. Tedy proti prvním kolům nedošlo na předních místech ke změnám

V Kategorii F3M Intermediate vyhrál kolo tajných opět Martin Kukačka a udržel průběžné první místo, Na druhém místě byl po tajných sestavách Milan Břečka o jediný bod předemnou. Bylo tedy jasné že volné sestavy ještě mohou pořadím zamíchat.

Po krátké pauze pro bodovače tak mohlo začít diváky tolik očekávané kolo volných sestav. K našemu milému překvapení se dostavilo v průběhu dne více jak 200 diváků, které po celý den programem soutěže prováděl komentátor Josef Korčák .

Pořadí letů bylo pořadateli sestaveno dle průběžného pořadí a podařilo se tak i zajistit že volné sestavy postupně gradovali k těm nejlepším

Volné sestavy začali piloti Kategorie F3M Intermediate, kteří přeci jen nelítají tak „na krev“ jako piloti kategorie Unlimited. Diváci a všichni přítomní na letišti měli  možnost vidět adrenalinové lety volných sestav a piloti byli právem odměňováni potleskem pískotem i zvukem vuvuzel. S postupujícím pořadím atmosféra na letišti vrcholila. Nejen kvůli vzrůstajícím výkonům pilotům ale také proto že za zády diváků a pilotů se nezadržitelně blížili bouřkové mraky a mi pořadatelé jsme jen modlili, aby počasí vydrželo alespoň do přistání posledního pilota.  Naše přání bylo vyslyšeno a pár minut po přistání Martina Brandmüllera jako posledního pilota posledního kola se strhnula průtrž mračen.  Během které piloti rychle skládali své modely do aut, a pořadatelé se snažili udržet své stany a vybavení alespoň na místě. Naštěstí prudký déšť slábnul a za 20 minut ustal zcela. Slavnostní vyhodnocení vítězů tak mohlo proběhnout znovu za slunečného počasí.

Třetí kola – volné sestavy v Kategorii Unlimited vyhrál Tomáš Kukačka druhý ve volných sestavách byl Martin Brandmüller a třetí Marek Plichta. Celkovým pořadím to již ale nezahýbalo a tak konečné pořadí v kategorii F3M Unlimited bylo následující  1. Martin Brandmüller  2. Marek Plichta 3. Tomáš Kukačka

Třetí kola – volné sestavy v Kategorii Intermediate jsem vyhrál já, nasledován Martinem Kukačkou a Davidem Vackem. Celkové pořadí se tak trochu pozměnilo Víťezem se stal Martin Kukačka,druhé místo jsem obsadil Já a na třetím místě byl Milan Břečka.

Pro všechny piloty byly připraveny diplomy, pro první tři v každé kategorii pak poháry a medaile, které věnoval Generální Sponzor celé soutěže firma IMI Nitra. Vítěz každé kategorie ještě navíc obdržel dort ve tvaru letadla, které věnovali manžele Miriam a Peter Hricovi z Holíče. Vítěz kategorie RCAS navíc k tomu obdržel dar typický pro Jihomoravský Kraj – malovaný koštýř na víno věnovaný sponzorem firmou Planaba – Přemysl Kolafa.

Fotografie 18 – 23: Všichni soutěžící; Poháry pro vítěze; Vítězové Intermediate; Vítězové Unlimited; VítězovéRCAS; Všichni medailisté

Poté proběhlo poděkování pánům Bukovanskému, Zapletalovi, Ochotnému, Šteiglovi a Nečesánkovi za jejich celodenní práci v pozici bodovačů  a následně proběhlo rozlosování věcných cen věnovaných sponzory firmami : PT model, Fiala Propellers, Pelikan Daniel, E motors, Astra spol s.r.o,  RC Revue,Vinařství Kosík,Vinařství Šímák, Zlomek Okna.  Na závěr byla vylosována Hlavní cena věnovaná firmou MVVS – benzinový motor MVVS 50 – Šťastného výherce Lukáše Židáčka, vylosoval  Ivo Kryl z firmy Krill modell Aircraft. Který ještě závěrem pozval všechny piloty na následující soutěž do Miskovic.

Soutěž tím byla tedy oficiálně ukončena a piloti se pomalu začali rozjíždět domů. Z pohledu organizátora mohu říci, že vše se obešlo bez protestů a problémů, zda tomu tak skutečně bylo, musí zodpovědět samotní závodníci. Ověřili jsme si, že i relativně malý organizační tým složený z rodinných příslušníků a přátel je schopen zorganizovat soutěže jak obřích tak halových akrobatů a tak nezbývá než, abychom s Bratrem poděkovali všem, kteří s námi s plným nasazením a chutí organizují tyto závody a pomáhají nám dostat soutěže akrobatických modelů  do Hodonína.

Radim Hnilica

Foto:

Svaťa Hnilica, Miriam Hricová, Miriam Szabová Tothová